Způsobů elektrického zapojení vratné smyčky existuje více. Uvedené zapojení využívá řešení s diodami. Smyčka je elektricky rozdělena na 3 části, které jsou vzájemně odděleny izolačnímy mezerami v obou kolejnicích. Vlak vjede do smyčky ve směru šipky a projede přes šedý a modrý úsek. Po najetí lokomotivy do zeleného úseku se zastaví, protože diody D1 a D2 nepropouštějí do zeleného úseku napětí "vjezdové" polarity. Pokud nyní změníme směr jízdy na ovladači, zelený úsek bude přes diody D1 a D2 normálně napájen a vlak bude pokračovat v jízdě ven ze smyčky. Modrý úsek bude díky diodám D3 a D4 bez napětí. Tím je zabráněno zkratu, který by vznikal při přejíždění všech kovových dvojkolí přes izolační mezeru mezi zeleným a modrým úsekem, kde se objevuje napětí opačné polarity. Světlé části modrého úseku U201-U206 jsou ovládány přes spínače S201-206 a umožňují zastavení soupravy na zvolené pozici ve smyčce. Pro odizolování vypínaných částí modrého úseku stačí přerušit pouze vnější kolejnici. Provoz takto řešeného skrytého nádraží je velmi jednoduchý. Nejprve nastavíme vlakovou cestu přehozením výhybek např. na první kolej a rozpojíme např. spínač S201. Vlak vjede do smyčky a po najetí lokomotivy do úseku U201 zastaví. V tom okamžiku se rozsvítí žlutá LED dioda D201, která signalizuje obsazení této pozice skrytého nádraží na ovládacím panelu. Při najíždění dalších souprav se vše opakuje. Signalizace obsazení úseku je řešena tou nejjednodušší a nejlevnější metodou. Její nevýhodou je, že dioda svítí jen v případě, je-li směr jízdy, nastavený na ovladači, shodný se směrem vjezdu do smyčky. V tomto případě to však nevadí, naopak je to jistou výhodou, protože není potřeba přemýšlet nad volbou směru jízdy, ale stačí pohledem zkontrolovat, jestli se žluté LEDky rozsvítily. Spínač S1 slouží k přemostění diod D3 a D4, což je vhodné pro případy, kdy potřebujeme v modrém úseku smyčky couvat (např. při rozpojení soupravy, najetí na špatnou kolej apod.) Výhybka V101 je řešena jako samovratná. Pomocí pružiny je lehce přidržována v poloze do odbočky (vjezd ve směru šipky). Při výjezdu ze smyčky si vlak výhybku sám přestavuje vlastní silou do polohy rovně. Tah pružiny musí být nastaven tak, aby při přejezdu přes výhybku nedocházelo k vykolejování.
Popis funkce: Tlačítka TL 1-3 ovládají přestavníky výhybek V104, 105 a současně signalizaci postavené vlakové cesty. Dioda D a kondenzátor C usměrňuje a filtruje napájecí napětí pro relé. _________________________________________________________________________________ Použité součástky: D, D1-D5, D8 - běžná usměrňovací dioda pro napětí >25V a proud >1A
|