linka

Základní technické údaje:

- velikost H0
- rozměry 210 (260) x 145 (250) cm
- 2 nádraží
- 2 skrytá nádraží (3 koleje+3 koleje s odbočkou na 4 odstavné koleje)
- 1 zastávka
- 33 výhybek
- 12 světelných návěstidel
- 9 budov
- 12 lamp
- kolejivo ROCO, Tillig, PECO
- výhybky Tillig, ROCO, PECO a PIKO
- ovládaní lokomotiv DCC i analog
- ovládání příslušenství analogové
- celkem lze provozovat až 12 souprav
  Plánek kolejiště: viditelná část skrytá část 1 skrytá část 2
 

Námět kolejiště
Námětem kolejiště je jednokolejná hlavní trať s odbočnou stanicí, ze které odbočuje lokální trať s jednou zastávkou stoupající centrální částí kolejiště do koncové stanice Horní Roztyly. Stanice jsou osazeny světelnými návěstidly a provoz je zajišťován motorovou trakcí s občasnou jízdou parních vlaků. Staré lokomotivy PIKO z produkce bývalé NDR z dob mého mládí jsou postupně nahrazovány novými modely ČSD a ČD (IV.-V. epocha) od ROCO, MTB a PIKO.

Popis kolejiště
Kolejiště je v současné době trvale umístěno v rohu místnosti. Skládá se z 5 částí, které lze rozebrat pro případný přesun na jiné místo. Základní část tvoří hlavní panel 210x145(165) cm, ke kterému jsou připojeny pozdější dostavby.
V levé části je napojen díl o rozměrech 30x85 cm, na kterém je umístěna část koncové stanice Horní Roztyly a ve spodní úrovni koncové zhlaví skrytého nádraží 1. Pro snadné odpojování lokomotiv při objíždění souprav jsou na zhlaví skrytého nádraží nainstalovány ruční rozpojovače. Aby bylo možno mít přístup za kolejiště, je tento díl řešen jako sklápěcí. Po jeho sklopení je možné celé kolejiště, které je na kolečkách, posunout směrem dopředu od zadní zdi.
Na pravé straně je napojen díl 50x145 (90) cm s úsekem tratě propojujícím hlavní panel s vratnou smyčkou a skrytým nádražím 2, to je umístěno na samostatném panelu 185x120 cm v nejnižší úrovni kolejiště. K tomuto panelu je zepředu připojen pátý díl 170x25 cm se čtyřmi odstavnými kolejemi.

 
kolejiste 1
Hlavní panel a díl s tratí do vratné smyčky
kolejiste 2
Hlavní panel s připojeným sklopným dílem
Sklopný díl Díl ve sklopené poloze
Kolejiště po odsunutí od stěny Skryté nádraží 1
Skryté nádraží 1 Skryté nádraží 1
Skryté nádraží 1 - rozpojovače Skryté nádraží 1 - rozpojovač v akci
Vratná smyčka se skrytým nádražím 2 Vratná smyčka se skrytým nádražím 2
Odstavné koleje ve skrytém nádraží 2 Odbočka k odstavným kolejím ve skrytém nádraží 2
 


Základem všech dílů kolejiště je rám z dřevěných latí 4 x 2 cm s rozestupy cca 30 cm, na kterém je připevněna sololitová deska o síle 3 mm. Na sololitové desce je nalepena 1 cm silná vrstva polystyrénu, aby nejnižší výška tratě neležela na úrovni základní desky.
Základ vedení tratě i terénu je rovněž z polystyrénu. Do konečného tvaru je terén vytvarován mačkaným novinovým papírem pokrytým několika vrstvami novinových útržků pokládaných přes sebe do mokré barvy. Do ještě mokrého povrchu jsou nasypány piliny a vše znovu ještě před zaschnutím přetřeno vrstvou barvy.
Pro konečnou úpravou terénu a krajiny jsou použity posypy z molitanové drti a travní koberce od různých výrobců (Woodland Scenics, Heki, Polák apod.). Výsledek je zafixován lehkým přestříkáním bezbarvým lakem (na vlasy) nebo silně ředěným Herkulesem.
Koleje jsou zaštěrkovány skutečným štěrkem. Po zasypání a konečné úpravě tvaru štěrkového lože je vše zakapáno ředěným Herkulesem nebo Dispercollem D2 (poměr cca 1:2). Výhodou použití disperzního lepidla je snadná možnost oprav nebo předělávek zaštěrkovaných kolejí. Potřebný úsek stačí navlhčit vodou, lepidlo během pár minut povolí a koleje lze bez problémů vyjmout.
Kolejový svršek je patinován. Kolejnice jsou ze stran natřeny tmavě hnědou temperou, do které je přidáno malé množství Herkulesu. Štěrk mezi kolejnicemi a po stranách je lehce přibarven tmavě hnědým odstínem tempery. Tmavším odstínem jsou vytvořeny různá zašpinění a olejové skvrny.
Sypaná nástupiště, silnice, různé pěšiny a cesty jsou dělány stejnou technologií. Požadovaný tvar je nejdříve vytvořen ze suchého štěrku, písku nebo jiného materiálu a následně je vše zakapáno ředěným disperzním lepidlem. Konečný vzhled, různé skvrny a znečištění jsou dělány temperovými barvami a barevnými křídami.


Elektrické ovládání
Ovládání kolejiště prošlo během let mnoha změnami, od dvou samostatně napájených okruhů, umožňujíci současnou jízdu dvou vlaků, až k současnému DCC řízení lokomotiv pomocí Multimaus, tabletu nebo mobilního telefonu.
Aby bylo možno příležitostně provozovat i staré analogové lokomotivy je kolejiště možné přepínat z DCC na analogový provoz. Pro analogový provoz je používán ovladač s pulzním regulátorem.
DCC ovládání zajišťuje centrála ROCO z21 start s ovladačem Multimaus s možností připojení dalších ovladačů přes WiFi. V DCC režimu je možné kolejiště přepínat mezi provozním a programovacím režimem. V programovacím režimu je k centrále připojena pouze kolej 1 ve stanici Chodov, která slouží jako programovací.
Digitálně jsou ovládány pouze lokomotivy. Výhybky, návěstidla a další příslušenství je ovládáno klasickým analogovým způsobem. Jestli i sem pronikne digitalizace ukáže až čas a zkušenosti z provozu.
Na čtyřech ovládacích panelech jsou v kolejovém schématu umístěný ovládací prvky výhybek, návěstidel a kolejových úseků jednotlivých stanic a signalizační LED diody.

Panel 1 ovládá stanici Chodov a odbočky do skrytých nádraží.
Panel 2
ovládá koncovou stanici Horní Roztyly a skryté nádraží 1.
Panel 3
slouží k ovládání vratné smyčky se skrytým nádražím 2.
Panel 4 je umístěný na desce vratné smyčky a slouží k ovládání výhybek k odstavným kolejím.

Výhybky a kolejové úseky jsou ovládány pomocí páčkových přepínačů, návěstidla jsou ovládána tlačítky a po projetí vlaku jsou automaticky přestavována do základní polohy. Automatické přestavování je realizováno pomocí jazýčkových kontaktů, které jsou umístěny mezi kolejemi. Jejich spínání zajišťují permanentní magnety instalované na podvozcích lokomotiv
.

Odbočku "Tunel" do skrytých nádraží je možné ovládat v manuálním režimu a výhybky přestavovat samostatně nebo automaticky kolejovými kontakty, aby vlaky vyjíždějící z obou skrytých nádraží byly vždy směrovány přes stanici Chodov. Obsluha se tím zjednoduší a je možné postavit cestu z jednoho skrytého nádraží přes stanici Chodov do druhého a během jízdy vlaku řídit třeba provoz na lokálce.
Na koleji vedoucí do skrytého nádraží 2 je hned za výhybkou izolovaný úsek určený k zastavení lokomotivy při objíždění soupravy ve skrytém nádraží 1. Je vybaven indikátorem obsazení, který signalizuje přítomnost lokomotivy v úseku. Úsek je možno odpojit, což je využitelné při analogovém provozu.

  Ovládací panel 1 - ovládání odbočky do skrytých nádraží  

Ve skrytých nádražích jsou výhybky ovládány tlačítky, kterými jsou stavěny vlakové cesty.
Stiskem jediného tlačítka u příslušné koleje jsou všechny výhybky přestaveny do požadovaného směru.
Postavenou vlakovou cestu indikuje zelená LED dioda.
Zastavování v obou skrytých nádražích je řešeno izolovanými zastavovacími úseky a to jak pro analogový, tak DCC provoz. Úseky jsou vypínány dvoupólovými páčkovými přepínači, jeden kontakt vypíná úsek a druhý spíná čevenou LED diodu, která signalizuje vypnutí příslušného úseku a tím signalizuje i jeho obsazení.
Ve skrytých částech kolejiště jsou instalovány 4 webkamery pro sledování provozu ve skrytých nádražích.

Návěstidla a přestavníky výhybek jsou elektricky ovládány pomocí miniaturních relé, která jsou umístěna přímo pod kolejištěm. Tento způsob snižuje počet vodičů vedoucích z ovládacího panelu do kolejiště, protože ke každému relé stačí vést pouze jeden vodič.

Ve stanicích jsou realizovány pouze jednoduché závislosti výhybek a návěstidel. Obvody blokování vjezdového a odjezdových návěstidel znemožňují na stejném zhlaví proti sobě postavit "Volno" pro vjezd i odjezd. Ovládání odjezdových návěstidel je závislé na poloze výhybek. Postavení odjezdového návěstidla na "Volno" je možné pouze z koleje, ze které je postavena vlaková cesta, z ostatních kolejí je blokováno. Po projetí vlaku je nastavená cesta automaticky zrušena. Její zrušení může být provedeno i ručně tlačítkem.
Po přechodu na DCC byla zrušena část samostatně spínaných úseků a všechny úseky spínané návěstidly. Zastavování před návěstidly je tedy zcela v pravomoci strojvůdce. Vypínat je možné pouze celé staniční koleje a zastavovací úseky ve skrytých nádražích. U vjezdových návěstidel uvažuji o možnosti využití funkce ABC pro automatické zastavování vlaku.

Na ovládacích panelech Chodova a Horních Roztyl je postavení odjezdových návěstidel na "Volno" signalizováno zelenými LED diodami. Diody "vjezd" a "odjezd" signalizují, že je na zhlaví postavena vlaková cesta (diody jsou dvoubarevné zelená/červená).


 
Ovládací panel 1 - stanice Chodov a odbočky do skrytých nádraží  
Ovládací panel 2 - stanice Horní Roztyly a skryté nádraží 1 Ovládací panel 3 - vratná smyčka se skrytým nádražím 2
 
  Ovladač pro analog Ovladač pro DCC
linka 2