2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009-2012 | 2013-2018 | 2019-2020 |
Plánek kolejiště (2001) |
Plánek kolejiště (2002) | Plánek kolejiště (2002) - skryté nádraží 1 s výtažnou kolejí |
Tyto úpravy umožnily realizovat na kolejišti provoz, který se už trochu podobal provozu na skutečné železnici. Vlaky už jen nekroužily stále dokola, ale začaly jezdit odněkud někam. |
Odbočka do Horních Roztyl | Koncová stanice Horní Roztyly |
Ze skrytého nádraží byly na opačné straně tunelem vyvedeny dvě koleje vedoucí ke skladišti, které bylo umístěno na samostatné panelu 105x30 cm. V případě přestěhování do jiné místnosti by v tomto místě mohla být napojena další část kolejiště. Aby bylo možno celé kolejiště odsouvat od zadní stěny, byl hlavní panel opatřen kolečky a panel se skladištěm byl řešen jako sklápěcí. |
Sklopný díl se skladištěm | Koleje ze skrytého nádraží ke skladišti |
2003 Pro rozšíření kolejiště jsem použil profilové kolejivo, ale základní části kolejiště jsem stavěl ze starého, plechového "U" kolejiva PIKO, kterého jsem měl slušnou zásobu. Tento krok se ukázal jako chybný. Kolejivo začalo korodovat a jeho vlastnosti se postupně zhoršovaly. Během roku 2003 jsem proto postupně vše nahradil profilovým kolejivem, což zásadně zlepšilo jízdní vlastnosti. V místech, kde bylo vytrhání starého kolejiva obtížné (hotová nástupiště apod.), jsem ponechal původní pražcová pole a vyměnil pouze kolejové pruty. Protože celkový vzhled kolejiště dozrál do stavu, kdy už bylo možné něco ukazovat, rozhodl jsem se umístit fotografie a informace na web. |
Plánek kolejiště (2004) | Plánek kolejiště (2004) - skryté nádraží 1 s výtažnou kolejí |
Nádraží Chodov s novou odstavnou kolejí | Skládka uhlí |
Nově upravené pravé zhlaví stanice Chodov | Rozhledna nad stanicí Skalka |
Další foto viz. Galerie 2004 2005 Rok 2005 přinesl několik zásadních změn. Pro obohacení provozních možností jsem se rozhodl vybudovat pod kolejištěm další patro s vratnou smyčkou a dalším skrytým nádražím (viz. schéma zapojení). Aby bylo možno do tohoto patra zajíždět, bylo kolejiště rozšířeno na pravé straně dalším dílem a výtažná kolej skrytého nádraží byla napojena na úsek tratě vedoucí do spodní části. |
Plánek kolejiště (2005) | Plánek kolejiště (2005) - vratná smyčka a skryté nádraží 2 |
Pohled do vratné smyčky se skrytým nádražím | Klesání do skrytého nádraží |
Další podstatnou úpravou bylo zrušení levé části okruhu horní tratě mezi odbočkou do koncové stanice Horní Roztyly a levým zhlavím Chodova. Lokálka tak byla ukončena v horním koncovém nádraží. Následně bylo přestavěno i levé zhlaví Chodova. |
Tady bývala odbočka | Nově upravené levé zhlaví stanice Chodov |
2006 Rok 2006 byl ve znamení elektrických úprav kolejiště. Protože pro řízení jízdy jsem používal už delší dobu pulzní regulátory a staré napáječe FZ1 a ROCO sloužily pouze jako zdroj napětí 12V, nahradil jsem je výkonnějším a kvalitnějším zdrojem ze starého PC (FZ1 používám nyní pouze jako zdroj střídavého napětí 16V pro přestavníky výhybek a ostatní příslušenství). |
Odjezdová návěstidla ve stanici Chodov | Vjezdové návěstidlo do Horních Roztyl |
Prodloužené manipulační koleje ve stanici Horní Roztyly | Skryté nádraží 1 s rozpojovači |
Rozpojovače | Rozpojovač v akci |
Mechanika rozpojovačů pod kolejištěm | Osvětlení rozpojovače LED diodou |
Další foto viz. Galerie 2007
2008 Přestavba ovládacích panelů, elektroinstalace a rekonstrukce návěstidel byla dokončena (snad definitivně). Vjezdová návěstidla jsou 4 a 5 světelná s předvěstmi, odjezdová 2 a 3 svetelná bez bílé pro posun. Na vjezdových návěstidlech je osazeno bílé světlo, ale přivolávací návěst není zapojena. |
Chodov - vjezdové návěstidlo | Horní Roztyly - odjezdové návěstidlo | Horní Roztyly - vjezdové návěstidlo |
Horní Roztyly - předvěst vjezdového návěstidla | Chodov - předvěst vjezdového návěstidla | Chodov - vjezdové návěstidlo |
Nová výhybka | Nástupiště s novým posypem |
Renovace se dočkalo i jezírko. Původní vodní hladina byla vytvořena z epoxidové pryskyřice, která se postupem času začala oddělovat od dna a praskat. Pro tvorbu vodní hladiny jsem tentokrát použil plastické granule NOCH. S tímto materiálem se velmi dobře pracuje a dá se i po ztuhnutí, pomocí horkovzdušné pistole, snadno tvarovat do potřebného tvaru. Jedinou nectností je dosti velká vzlínavost, takže u můstku a břehů se objevuje zakřivení hladiny. Naopak velkou výhodou je, že například při poškrábání povrchu stačí hladinu trochu zahřát horkovzdušnou pistolí a škrábanec je pryč. |
Jezírko s novou vodní hladinou | Jezírko s novou vodní hladinou |
Dlouho jsem neměl zcela jasno, jak by měla vypadat krajina na kopci nad tunelem. Bylo jisté, že tam bude pokračovat cesta od zastávky. Postupně jsem zavrhl všechny varianty se stavbami a rozhodl se pro variantu lesa a louky s cestou horského charakteru. Z toho vyplynul i název dosud bezejmenné zastávky "Háje". Zalesňování mně trochu zkomplikoval nákup stromků. Nakupoval jsem je v několika várkách s delším časovým odstupem, částečně také na burze a nikdy se mně nepodařilo nakoupit stejný druh. Prodejce se buď už neobjevil nebo nasadil cenu, za kterou by se dala, vzhledem k počtu potřebných stromků, pořídit nová lokomotiva. Zvláště poslední sorta je barevně trochu jinde. Uvidím, co barva časem udělá. |
Zalesnění na kopci nad tunelem | Cesta s loukou |
Změnou prošly i pulzní ovladače, které nyní mají vestavěné vlastní stabilizátory napětí. PC zdroj jsem nahradil dvěma 12V adaptéry a trafo FZ1 je použito pouze pro napájení příslušenství. |
Pulzní ovladač |
Další foto viz. Galerie 2012
2013-2018 V tomto období se na kolejišti většinou více jezdilo, než něco stavělo nebo předělávalo. Více jsem se zaměřil na lokomotivní park, který jsem postupně rozšiřoval o nové stroje ČSD a ČD (IV.-V. epocha) od ROCO, MTB a PIKO, které postupně nahrazovali staré lokomotivy PIKO z produkce bývalé NDR. Vzhledem k tomu, že nové lokomotivy jsou připravené pro digitální provoz a některé mají i vestavěný reproduktor pro ozvučení, začal jsem přemýšlet o digitalizaci. Postupně jsem sbíral informace a nakonec vše počátkem roku 2018 dospělo k rozhodnutí pořídit centrálu ROCO z21 start s Multimaus a WiFi. Znamenalo to také osadit do lokomotiv dekodéry, což u nových modelů byla jednoduchá záležitost. O digitalizaci starých modelů neuvažuji vzhledem k finanční náročnosti a nejistému výsledku, pokud jde o kvalitu jízdy.
Dalším krokem byla úprava elektroinstalace kolejiště. Bylo potřeba odstranit některé obvody, které nelze používat při DCC provozu, např. analogové indikátory obsazení
nebo obvody u návěstidel. Zmenšil jsem také počet vypínaných úseků. Chtěl jsem zachovat možnost analogového provozu pro staré lokomotivy, proto je kolejiště možno přepínat mezi analogovou a digitální trakcí. Digitální lokomotivy mají aktivován analogový provoz, takže mohou být provozovány současně i se starými modely. Tuto možnost využívám jen příležitostně, když je potřeba něco vyzkoušet nebo se mi dostane do ruky model bez dekodéru.
Také krajina doznala pár drobných změn, někde vyrostly nové stromy nebo stavby a místy se začali objevovat cestující a místní obyvatelé.
|
Další foto viz. Galerie 2018 | ||||||||||||||||||||||||
2019-2020 V roce 2019 byla zrušena pro malou vytíženost zastávka Skalka, pozemek vydražil místní podnikatel a vybudoval zde krčmu Vagón, která brzy vešla ve známost po celém okolí. To způsobilo výrazné zvýšení zájmu turistů o tuto lokalitu a místní rozhlednu. Díky dotacím kraje došlo také na opravy tratě. V nádraží Chodov byla po dlouholetých odkladech konečně zrušena nepoužívaná kolejová spojka mezi 3. a 5. kolejí a objevily se zde i nové pracovní příležitosti.
Došlo i na drobné rozšíření vozového parku a přibyla další "Bardotka" T478 1188 od MTB.
Další foto viz. Galerie 2020 |
||||||||||||||||||||||||
Všechny příznivce mašinek zdraví |
||||||||||||||||||||||||