Zapojení 4

Stanice je vybavena vjezdovými návěstidly a odjezdovými návěstidly u každé dopravní koleje. Ovládání návěstidel a jejich povolovacích úseků je společné. Pokud návěstidlo přestavíme do polohy "Volno", dojde současně i k připojení trakce k povolovacímu úseku návěstidla. Obvody blokování vjezdového a odjezdových návěstidel znemožňují na stejném zhlaví proti sobě postavit "Volno" pro vjezd i odjezd. Ovládání odjezdových návěstidel a přívod trakčního napájení do jejich povolovacích úseků je závislé na poloze výhybek. Postavení odjezdového návěstidla na "Volno" a odjezd, je možný pouze z té koleje, ze které je postavena vlaková cesta, odjezd z ostatních kolejí je blokován.
Stanice je vybavena přepínačem pro posun. Pokud chceme ve stanici posunovat, přepneme přepínač do polohy "Posun", tím dojde k zablokování vjezdových návěstidel a na odjezdových návěstidlech se rozsvítí znak "Stůj", který je nezávislý na poloze přepínače návěstidla.

Popis zapojení:

Přepínač L ovládá vjezdové návěstidlo pomocí návěstních relé LA a LB. Relé LB svým kontaktem "a" přepíná návěstní znaky na vjezdovém návěstidle a kontaktem "b" blokuje relé RS1, RS2 a RS3 odjezdových návěstidel. Relé LA svým kontaktem "a" spíná povolovací úsek vjezdového návěstidla L.
Přepínače S1, S2 a S3 ovládají pomocí relé RS1, RS2 a RS3 odjezdová návěstidla a přes oddělovací diody D1 - D3 spínají blokovací relé RS 1-3, které svým kontaktem "a" blokuje ovládání vjezdového návěstidla. Relé RS1, RS2 a RS3 svými kontakty "a" přepínají návěstní znaky a kontakty "b" spínají povolovací úseky návěstidel.

Výhybky jsou ovládány přepínači V1 a V2. Kontakty "a" ovládají přestavníky výhybek a kontakty "b" ovládají výhybková relé RV1 a RV2, která svými kontakty "a" přepínají trakční napájení podle polohy výhybek do povolovacích úseků odjezdových návěstidel a kontakty "b" přepínají ovládání relé RS1, RS2 a RS3 odjezdových návěstidel. Ovládáno může být vždy jen odjezdové návěstidlo u koleje, ze které je postavena vlaková cesta. Místo kontaktů "b" přepínačů V1 a V2 můžeme použít kontakty zpětného ohlasu přestavníků. Každá staniční kolej je rozdělena na tři úseky. Krajní jsou zapojeny jako povolovací úseky odjezdových návěstidel a střední úsek je ovládán samostatně přepínači K1-K3.

Při přepnutí přepínače "Posun" přitáhne relé PA a PB. Relé PA kontaktem "a" trvale rozsvítí přes oddělovací diody D4 - D6 návěst "Stůj" na všech odjezdových návěstidlech a kontaktem "b" přeruší propojení povolovacího úseku vjezdového návěstidla a povolovacích úseků odjezdových návěstidel. Propojení povolovacího úseku vjezdového návěstidla a příslušného povolovacího úseku odjezdového návěstidla umožňuje průjezd návěstidla v poloze "Stůj" v opačném směru. Relé PB přeruší kontaktem "a" napájení relé LB a LA a zablokuje ovládání vjezdového návěstidla L i jeho povolovacího úseku. Ovládání povolovacích úseků odjezdových návěstidel zůstane v činnosti.

Přestavníky bez koncového vypínání, můžeme ovládat tlačítkem zapojeným do bodu T, kterým po nastavení přepínačů V1 a V2 přestavíme všechny výhybky najednou.
Další možností je použít zapojení s kondenzátorem.

Dioda D a kondenzátor C slouží k usměrnění a vyhlazení napájecího napětí pro napájení relé. V obvodech jsou použita miniaturní 12V relé. V sepnutém stavu odebírají proud kolem 10 mA. Při použití v obvodech napájených 16V je nutné do série s vinutím zařadit předřadný odpor R.

Schéma v PDF pro tisk


Použité součástky:

D1-D6 - běžná usměrňovací dioda pro napětí >25V a proud >100 mA
D - běžná usměrňovací dioda pro napětí >25V a proud >1 A
R - odpor 680 ohm
C - elektrolytický kondenzátor 500uF / 25V
Relé - M4-12H (viz. http://www.gme.cz/)