Zapojení 3

Stanice s vjezdovými a skupinovými odjezdovými návěstidly. Ovládání návěstidel a jejich povolovacích úseků je společné. Pokud návěstidlo přestavíme do polohy "Volno", dojde současně i k připojení trakce k povolovacímu úseku návěstidla. Obvody blokování vjezdového a odjezdového návěstidla znemožňují na stejném zhlaví proti sobě postavit vjezd i odjezd. Přívod trakčního napájení TR do staničních kolejí je závislý na poloze výhybek a na postavení odjezdového návěstidla. Odjezd je možný pouze při postavení odjezdového návěstidla na "Volno" a jen z té koleje ze které je postavena vlaková cesta, odjezd z ostatních kolejí je blokován.
Stanice je vybavena přepínačem pro posun. Pokud chceme ve stanici posunovat, přepneme přepínač do polohy "Posun", tím dojde k zablokování ovládání vjezdových návěstidel a na odjezdových návěstidlech se rozsvítí znak "Stůj", který je nezávislý na poloze přepínače návěstidla.

 

Popis zapojení:

Přepínač L ovládá vjezdové návěstidlo, spíná návěstní relé LA a LB. Relé LB svým kontaktem "a" přepíná návěstní znaky na vjezdovém návěstidle a kontaktem "b" blokuje obvod odjezdového návěstidla. Relé LA svým kontaktem "a" spíná povolovací úsek vjezdového návěstidla L.
Přepínač S 1-3 ovládá skupinové odjezdové návěstidlo, spíná návěstní relé SA 1-3 a SB 1-3. Relé SB 1-3 svým kontaktem "a" přepíná návěstní znaky na návěstidle a kontaktem "b" blokuje obvod vjezdového návěstidla. Relé SA 1-3 připojuje trakční napájení TR do povolovacích úseků odjezdového návěstidla. Napájení úseků je závislé na poloze výhybek, které jsou ovládány přepínači V1 a V2. Kontakty "b" ovládají přestavníky výhybek a kontakty "a" přepínají trakční napájení podle polohy výhybek do povolovacího úseku na příslušné staniční koleji. Místo kontaktů "a" přepínačů V1 a V2 můžeme použít kontakty zpětného ohlasu přestavníků. Každá staniční kolej je rozdělena na tři úseky. Krajní jsou zapojeny jako povolovací úseky odjezdových návěstidel a střední úsek je ovládán samostatně přepínači K1-K3.

Při přepnutí přepínače "Posun" přitáhne relé PA a PB. Relé PA přeruší kontaktem "a" propojení povolovacího úseku vjezdového návěstidla a povolovacích úseků odjezdového návěstidla. Propojení povolovacího úseku vjezdového návěstidla a příslušného povolovacího úseku skupinového odjezdového návěstidla umožňuje průjezd návěstidla v poloze "Stůj" v opačném směru.
Relé PB přeruší kontaktem "b" napájení relé LB a zablokuje ovládání vjezdového návěstidla i jeho povolovacího úseku, kontaktem "b" přeruší napájení relé SB 1-3 a zablokuje tak přepínání návěstních znaků na odjezdovém návěstidle. Ovládání povolovacího úseku odjezdového návěstidla přepínačem S 1-3 zůstane v činnosti.

Přestavníky bez koncového vypínání, můžeme ovládat tlačítkem zapojeným do bodu T, kterým po nastavení přepínačů V1 a V2 přestavíme všechny výhybky najednou.
Další možností je použít zapojení s kondenzátorem.

Dioda D a kondenzátor C slouží k usměrnění a vyhlazení napájecího napětí pro napájení relé. V obvodech jsou použita miniaturní 12V relé. V sepnutém stavu odebírají proud kolem 10 mA. Při použití v obvodech napájených 16V je nutné do série s vinutím zařadit předřadný odpor R.

Schéma v PDF pro tisk

_________________________________________________________________________________

Použité součástky:

D1-D6 - běžná usměrňovací dioda pro napětí >25V a proud >100 mA
D - běžná usměrňovací dioda pro napětí >25V a proud >1 A
R - odpor 680 ohm
C - elektrolytický kondenzátor 500uF / 25V
Relé - M4-12H (viz. http://www.gme.cz/)