A
linka
 


Další zkušenosti s digitálem

Počátkem roku 2018 jsem posunul svoje analogové kolejiště do světa DCC zakoupením Roco Multimaus s centrálou z21 start. Píše se rok 2023, uplynulo pět let, takže se pokusím o shrnutí nabytých zkušeností a postřehů z provozu kolejiště.

Digitálně ovládám pouze lokomotivy. Příslušenství jsem po delších úvahách ponechal v klasickém analogu. Preferuji klasické ovládací panely, vše mám již hotové a funkční podle mých požadavků, včetně logických vazeb výhybek a návěstidel a stavění vlakových cest. O automatizaci a řízení počítačem vzhledem k velikosti a možnostem provozu kolejiště neuvažuji. Za stávající situace by digitalizace nepřinesla žádnou podstatnou změnu, pouze další investici, spoustu práce a plusem by byla pouze úspora kabeláže. Ve výsledku by tlačítko nebo spínač na ovládacím pultu plnil tu samou funkci jako doposud.
Pro zastavování ve skrytých nádražích používám klasické vypínané úseky. Je to jednoduché a spolehlivé. Po zapojení úseku se lokomotiva opět plynule rozjede podle předchozího nastavení směru, rychlosti a se všemi aktivovanými funkcemi (světla, zvuk...). Vzhledem k tomu, že preferuji jízdu "na ruku", tak u návěstidel nejsou aktivní zastavovací úseky a respektování návěstí je pouze na "strojvůdci". Výrazně jsem zredukoval počet vypínaných úseků a ponechal pouze možnost odpojení celých staničních kolejí. To umožňuje zachovat možnost příležitostného provozu lokomotiv bez dekodéru.

K centrále z21 start jsem zakoupil i wifi router s aktivací síťových funkcí. To umožňuje jednak plnohodnotné propojení centrály s počítačem a také ovládání lokomotiv přes mobilní telefon nebo tablet v aplikaci Z21. Tento způsob mně osobně nepřijde příliš pohodlný, protože je potřeba stále sledovat displej mobilu nebo tabletu. Využívám ho obvykle pro návštěvy, které si chtějí zajezdit a na displeji je pro neznalé vše daleko přehlednější a názornější než na MultiMausu.

Často se setkávám s názorem, že digitál je daleko citlivější na čistotu kolejí a vozidel. Mám zcela opačnou zkušenost. U klasického analogu jsem musel čistit v podstatě před každým ježděním. Po přechodu na pulzní regulátory se situace výrazně zlepšila a čištění kolejí bylo potřeba jen po delší provozní pauze. U digitálu čistím přibližně jednou za 3 měsíce a to preventivně, nikoliv proto, že by se objevovaly nějaké problémy.

Jako velké plus DCC vidím ozvučení lokomotiv. To dává provozu další nový rozměr a působí velmi realisticky. V současnosti mám ozvučené 3 lokomotivy a 1 motorový vůz. Používám zvukové projekty od Jacek-modely. Ozvučení jsem zatím volil pouze u vozidel, která mají na kolejišti na starosti více akcí (posun, objíždění soupravy v koncové stanici apod.), tam si zvuk nejvíce zahraje. Postupně plánuji ozvučení i dalších lokomotiv.

Pokud jde o lokomotivní dekodéry, tak jsem postupně vše osadil dekodéry ZIMO. Důvodem je jednak to, že zvukové projekty od Jacek-modely jsou určeny pouze pro ZIMO a také jistá jednotnost nastavování CV. Ve srovnání s dekodéry KUEHN mají i daleko lepší regulaci otáček motorku s možností nastavovat v případě potřeby daleko více parametrů. To se viditelně projevuje v plynulosti rozjezdu a zastavení. U dekodérů ZIMO je vše naprosto plynulé. U dekodérů KUEHN je při rozjezdu i zastavení vždy patrné lehké cuknutí. Nejedná se ale o žádnou zásadní chybu a rozdíl je patrný až při porovnání obou typů. Srovnání s dekodéry jiných výrobců nemám.

Pro nastavování dekodérů se mně osvědčil program JMRI DecoderPro. Po propojení centrály s počítačem umožňuje velmi přehledně nastavovat jednotlivá CV a nastavení ukládat do počítače, takže v případě, kdy při laborování s nastavením dekodéru se nám podaří vše totálně rozhodit, je možné nahrát z předem uloženého souboru původní nastavení. Mám tak uloženo jednak originální nastavení dekodérů a pak i upravené verze. Program je zdarma a v češtině. Pro použití tohoto programu je potřeba aktivovat síťové funkce centrály z21 dokoupením aktivačního kódu.

Ze zvukových dekodérů s projekty od Jacek-modely jsem převzal standard v přiřazení funkcí k jednotlivým tlačítkům na MultiMaus.

F0 - poziční světla (směrově závislá)
F1 - koncová světla (směrově závislá)
F2 - horní dálkový reflektor (směrově závislý)
F3 - posun (poloviční rychlost, na obou čelech lokomotivy svítí bílá světla)
F4 - vypnutí rozjezdové a brzdné křivky
F5 - osvětlení interiéru, kabiny
F6 - zvuk plného výkonu motoru nebo volnoběh
F7 - houkačka 1
F8 - zapínání / vypínání zvuku
F9 - houkačka krátká

Přiřazení dalších funkcí se může u různých modelů mírně lišit viz. příslušné manuály.

Berte to celé jako můj subjektivní osobní postřeh, který třeba bude někomu k užitku.



 
linka 2