BR 118 PIKO - výměna motoru(použití motoru z CDROM mechaniky)
Zlepšení jízdních vlastností starého Ragulina (PIKO) mě nadchlo tak, že jsem se rozhodl podobnou operaci provést i na dalším veteránovi, dieslové lokomotivě BR 118, vyrobené soudruhy v bývalé NDR.
BR 118 (PIKO)
Jako zdroj motorků posloužila stará CDROM mechanika TOSCHIBA model XM-6302B. Obsahovala 2 motory RF-300C-09550 (13V).
Lokomotiva BR 118 má poháněné oba podvozky jediným motorem umístěným ve středu rámu. Motor má oboustrannou hřídel a podvozky jsou poháněny pomocí kardanek.
Původní motor jsem nahradil dvěma novými motory. Pro jejich uložení je potřeba nepatrně zvětšit otvor v plastovém rámu pojezdu a vyříznout na obou stranách vnitřní část kovového rámu. Pro uchycení motorků jsou použity kuprextitové destičky přilepené k plastovému rámu vteřinovým lepidlem. Průměr hřídelek nových motorků je stejný jako u původního motoru, takže lze bez problémů použít veškeré původní části převodů. Pouze je třeba asi o 5 mm zkrátit obě kardanky a v místě zkrácení je napojit bužírkou.
Dalším krokem je připojení obou motorků pomocí vodičů ke sběračům proudu. Druhý motorek musí být zapojen s obrácenou polaritou, aby se oba otáčely shodným směrem.
Posledním krokem je zajištění karoserie na podvozku. Původně byla přidržována šroubkem ve střeše lokomotivy, který se šrouboval do závitu v horní části původního motoru. Tento způsob už použít nelze.
Pro snadné uchycení jsou proto na vnitřní straně karoserie nalepeny dva tenké pásky z umělé hmoty a na bocích plastového rámu pojezdu jsou vybroušeny malé zářezy. Karoserii pak stačí pouze nasadit a jednoduše zacvaknout .
Původní motor
Pojezd po úpravě s novými motory
Je potřeba nepatrně zvětšit otvor ve směru šipek v plastovém
rámu pojezdu (pohled zespoda).
Kovový rám po vyříznutí vnitřní části
Uchycení motoru
Zkrácená kardanka napojená bužírkou
Karoserie s nalepenými pásky umělé hmoty
Na bocích podvozkového rámu jsou vybroušeny malé zářezy
Jízdní vlastnosti lokomotivy se podstatně zlepšily, trochu se snížila hlučnost. Plynulé rozjezdy i zastavení jsou bez problémů, lokomotiva může nyní jezdit i velmi pomalu (krokem). Rychlost modelu i tažná síla je po úpravě v podstatě stejná jako před úpravou.